Selasa, 15 Januari 2008

corporate manual

actually ada few story nk cerita.. but biar la some tu saudara syam yg story...

kali ni aku nk story psl corporate manual. corporate manual ni ialah documentation mengenai corporate image sesebuah syarikat. ini termasuklah warna korporat, konsep organisasi dan sebagainya; more on design side. sbnrnya aku pun xbrape sure ape content yg ada dlm corporate manual. tapi yg pasti, tujuannya ialah utk 'Corporate Branding'.

Almost all big company ada brand/culture mereka tersendiri, termasuk colour dan konsep. kalau kita tgk kuning merah dgn huruf 'M' besar, kita dh boleh agak itu McDonald. so tujuan branding ni ialah supaya bila cust tgk sahaja corporate value, mereka dh tau company mana.

Di Maya Lestari, kitaorang blum lagi ada corporate branding mahupun culture. dari segi benefit, mmg banyak. tapi kami xsmpat lagi meluangkan masa utk fokus terhadap branding ML. Insyaallah dalam masa terdekat ini akan kami bincangkan. So far yg ada pun logo. Business card pun xde lagi (yang ni jgn diikut :P) However, petang td kami dh bersetuju utk dressing code ML. To make our company different, kami akan wear dark colour jeans and kemeja at almost event including when meeting with the clients.

most of situation, entrepreneur xkan amik berat psl branding ni. but actually it is a good way of marketing gak. it is also a good way utk mewujudkan business celebrity (insyaallah, ada masa nanti aku cite skit berdasarkan apa yg aku faham) cm Donald Trump. Tapi utk menjadi sebuah company yg besar, branding adalah satu isu yg penting. So you better start from the beginning to ensure ur company has a healthy culture and good perception from the customer :)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ok beb..branding actually terlalu penting bg sesebuah organisasi...part of advertising n marketing...sbb branding 2 bleh wat org kenal co's lu..kalo xder branding, means korg xder identiti..dr apa yg gua blaja + xperien gua keje ngan co's beso n kecik..branding nih 1st impression la kiranya..cth..dlu gua keje ngan felda..wat marketing kn..dr jauh org dh nmpk n dh tau gua bwk produk dr mna...huruf f kt logo 2 org dh tau dh...logo mmg simple gle..lu cr kt words pn ada huruf 2..gua xyah ckp byk2 psl co's..gua cma citer produk jer..gua pnah kje bwk nama TMNet..lg senang beb..xyah ssh2 citer psl co's..produk nih xplen kt org yg 'bowdowh' jer..

so 1 nasihat gua..cr branding yg btol2 ada umph!!!..means..simple but rememberable (btol ker perkataan nih??)mcm mcd la kn..make sure unik n bukan di edit dr org lain..

kalo nk mintak pendapat dr gua..anytime gua leh tlg..just sms jer gua..hehehe

-chow-