Rabu, 16 Januari 2008

Lots Idea, Lack Resources


aku xpernah keje kt company besar... waktu aku blaja dulu pun aku keje ngan company kecik2 jer. so honestly, aku xde idea cmna proses2 atau cara company besar bekerja. skang ni ML ada idea ngan projek2 yg menarik. Pada aku utk menjadikan idea atau projek tu satu kenyataan dan berjaya, sememangnya sesuatu yg diimpikan.

company br cm ML, kalau ada byk idea utk direalisasikan dlm waktu yg sama pasti sesuatu yg sukar. bila situasi ni berlaku, menjadikan aku terfikir bagaimana company2 besar punya cara organize projek2 dan idea2 yg pelbagai. of course diaorang ada human resource yg byk utk realisasikannya, tp bagaimana mereka organize?

setakat harini aku xde terbaca lagi mana2 artikel atau buku menerangkan bagaimana proper way utk organize projek ni. so aku buat la formula aku, antaranya seperti yg berikut:
  • aku nk setiap projek/idea yg ada dlm ML utk dibangunkan atau diexplore diberikan projek kod dan nama project manager
  • aku nk setiap proses research atau development tersebut didocumentkan dlm format yg tertentu supaya senang utk dikaji sekiranya ada individu br diserap dalam organisasi utk bhgian development.

cara atas ni aku fikir 'mb are proper ways' sbb most of things are documented. cthnya klu nk dptkan ISO, kita kena dokumentkan proses. klu buat franchising pun, perlukan documentation. so kalau korang tau cara yg betul, pekata korang kongsi ngan kami :)


Berikut adalah antara current projek/idea ML:
M2008001 - TEKUN Mobile
M2008002 - DBKL Mobile
E2008001 - Ke*ai *un*it
G2008001 - Ha*i/U*ra*

- aku terpaksa * few words sbb some of the idea are too precious kpd kami to be share buat masa ni. maklum la org zaman sekarang cpt je bab2 curi idea org :P
- M, E, G, adalah kod utk jenis project. Cthnya: M adalah utk Mobile

Tiada ulasan: