Rabu, 2 Januari 2008

Maya Lestari vs eCraft


Maya Lestari dibangunkan untuk melengkapi eCraft, disamping mengambil peluang yang tidak mampu diambil eCraft. Secara logiknya, seperti tidak logik dan tiada keperluan sbb aku dgn Syam juga adalah anggota eCraft.

Tiga perkara eCraft dapat lakukan, dan tidak Maya Lestari
  1. Hubungan akrab dengan MARA dan MDEC
  2. Memiliki capital, hardware dan keperluan asas perniagaan.
  3. Hubungan dengan client sedia ada
Tiga perkara Maya Lestari dapat lakukan, dan tidak eCraft
  1. Partnership dengan company IT lain yang sudah stabil (VT dan CS) - peluang mendapat projek dengan lebih tinggi.
  2. Tempat/Lokasi perniagaan (hasil kerjasama dengan VT dan CS)
  3. Prototype sistem yang sedia ada (hasil kerjasama VT)
Oleh yang demikian, kami perlu meletakan garis perbezaan antara eCraft dan Maya Lestari supaya setiap antara syarikat ini tidak menjadi pesaing kepada sesama sendiri kerana ianya hanya merugikan kedua-dua pihak. Sebaik-baiknya kedua-dua syarikat ini perlu membantu antara satu sama lain supaya kedua-duanya naik.

Setelah berbincang secara mendalam dengan Syam, kami mendapat keputusan dan bersetuju untuk memberikan fokus dan pengkhususan kerja. Ini bererti, misi dan visi kedua-dua syarikat harus diteliti semula. Keputusannya?

eCraft akan melakukan kesemua tugasan dan perkhidmatan yang melibatkan 'online' sepenuhnya. Ini termasuklah pembangunan sistem e-Commerce, e-Marketing, pendaftaran/pengurusan domain & hosting, payment gateway setup dan pembangunan website, tetapi tidak termasuk pembangunan sistem yang melibatkan penggunaan internal sesebuah organisasi (LAN application).

Maya Lestari pula akan menyediakan perkhidmatan yang tidak melibatkan 'online' atau separa 'online'. Antara perkhidmatannya ialah IT Consultation, pembangunan standalone, LAN & mobile application dan software/hardware provider.

Dengan adanya garis perbezaan begini, kini eCraft dan Maya Lestari akan saling melengkapi. Kami juga pasti dengan adanya hubungan yang sihat ini juga pastinya perkhidmatan kedua-dua syarikat bertambah baik sekaligus memastikan hasil kerja dan produk yang lebih berkualiti.

Tiada ulasan: