Jumaat, 28 Disember 2007

Bagaimana 'Real Business'

Bfore cuti raya haji & krismas tempoh hari, aku de jmpa ngan x-lecturer aku. WM nama dia (bkn nama sebenar :P). dia mmg rapat ngan aku dan salah sorang yg membuka minda aku utk berfikiran bisnes. bila bercerita ngan dia, mesti ada input br yg aku belajar, cuma antara ingat ngan xingat je.

Dia more into design. Everything need design!. Dia kata programming (bisnes komputer) ni ramai org leh buat. In fact org xbelajar komputer pun leh tau buat. Berbeza ngan design. Xsemua org bley design, xsemua org ada bakat n xsemua org kreatif. so the field is only for 'real designer'. Hasil kerja setiap individu akan berbeza, dan itu yg membezakan antara kerja kita dan kerja org lain, dan itu lah jugak yg membuatkan org akan buat bisnes ngan kita or ngan org lain.

sama spt aku terfikir xlama dulu, apa yg akan membezakan maya lestari dgn syarikat IT lain. aku masih tiada jawapan yg kukuh. WM kata, klu kita merge together design ngan IT product then itu boleh membezakan produk kita ngan produk org lain. Tp aku pasti xramai 'technical thinker' boleh menerima 'designer thinking'. Aku bersyukur sbb byk gak la minda terbuka ngan design and aku personally agree dgn apa yg dia kata. Cthnya, utk buat MP3 player, banyak syarikat boleh buat; Sony, Microsoft, LG dan sebagainya. Tapi yg menang tetap Apple iPod sbb dia ada design. dan sbb itu lah org pilih iPod. Workable is one thing, but taste is what made the decisions when everything seems equal!

Satu lagi pendirian WM, bila dia letak pricing, dia akan letak 'real price'. dia xkan bg harga murah pd satu2 service, just because u think you'll get another businesses by giving the price lower, spt sesetengah minded entrepreneur kt malaysia. WM kata, he wants people to have the business because of our works, not because the price. If people believe our services or products are brilliant, for sure they will come back to us. Basically, aku agree jugak dgn idea dia yg ni. Sbb cara ni mmg terbukti berkesan, digunakan oleh 'real businessman' kt seluruh dunia. Buat cara satu lagi tu bkn xboleh, tp in long time period aku rasa xsesuai. Cuma berguna utk not very long time period. Pd aku, not 'real business'

Aku ada baca kt buku "The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don't Work and What to Do About It" menyatakan to build your business, you need to use franchising prototype, no matter you want to franchise your business later or not. Maksudnya, bila guna franchise prototype, entrepreneur perlu buat guideline utk company dia, and follow. So xkira siapa pun run company dia, customer akan dpt the same quality of works or products. Bila kita dh xnak keje ngan company kita pun, company kita still boleh run and made profit. Again pd aku, this is the real business.

Aku rasa xde jawapan betul atau salah utk 'Bagaimana Real Business'. Cuma jalan yg dipilih tu akan menentukan berapa lama jangka hayat perniagaan anda. Aku ada jalan aku sendiri utk bw Maya Lestari ni, tapi belum tentu lagi partner aku setuju dgn cara aku, hehe. Bagaimanapun, aku nk jalan ni dibina dr awal sbb ianya akan membentuk culture Maya Lestari samada secara sengaja atau tidak sengaja

Tiada ulasan: